Op De Uilenburcht vinden we de relatie tussen ouders, kind en leerkracht(en) erg belangrijk. Gedurende het schooljaar werken we aan deze driehoek.
Op deze pagina van de website kunt u lezen wat wij verstaan onder ouderbetrokkenheid, waar wij ons voor inzetten, hoe dit er in de praktijk uitziet en wat wij van de ouders en/of verzorgers verwachten.
Ouderbetrokkenheid gaat over de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kind. En dat uit het gedrag van de ouders blijkt dat zij zich daar medeverantwoordelijk voor voelen. Dat blijkt uit bijvoorbeeld het helpen van schoolwerk dat thuis gemaakt moet worden, interesse tonen in wat het kind op een dag heeft beleefd en wat het leert, en achter de beslissingen van de leerkracht staan. Voor kinderen is het ontzettend belangrijk dat ouders betrokken zijn bij het onderwijs en uit onderzoek blijkt dat het niet alleen welbevinden maar ook de leerontwikkeling ten goede komt. Amerikaans onderzoek laat zien dat thuis en gezinsfactoren voor 49% verantwoordelijk zijn voor de schoolprestaties op het gebied van lezen en rekenen.
Het leren stopt dus niet op school, het is juist belangrijk om thuis ruimte te maken en te geven om (verder) te leren. Het is dus heel belangrijk om te weten waar een kind mee bezig is op school om daarop aan te sluiten.
Zoals u hierboven heeft kunnen lezen stopt het leerproces van de kinderen niet zodra zij naar huis toe gaan. Hieronder kunt u een aantal punten lezen die wij van ouders verwachten:
Wij starten het schooljaar met de warm-welkomgesprekken. Rond de 3/4e schoolweek worden ouders/verzorgers uitgenodigd om op gesprek te komen zonder het kind.
Tijdens dit gesprek zijn vooral de ouders/verzorgers aan het woord waarbij zij over het kind vertellen aan de voor hen ‘nieuwe’ leerkrachten.
Dat betekent dat ouders/verzorgers een grote rol kunnen spelen in de afstemming op maat van het kind. Het gaat dan niet over het onderwijs zelf, of over de inhoud van het onderwijs. Dat is de expertise van de leerkrachten, maar u kunt vertellen waar we rekening mee kunnen houden en wat er nog meer belangrijk is om te weten. Wat zou u thuis kunnen doen om uw kind te ondersteunen bij het onderwijsproces?
Dit educatief partnerschap ontstaat door het warm-welkomgesprek en heeft bovendien invloed op de resultaten van het kind, de leerling.
Bij het oudergesprek komen ouders meer zelf aan het woord. Ouders hebben een positieve inbreng, omdat zij hun eigen kind tenslotte het beste kennen.
Daarnaast hebben wij op school ook de reguliere (portfolio) gesprekken. Hieronder in het schema kunt u lezen wanneer en hoe vaak u op gesprek wordt uitgenodigd.
Maand | Soort gesprek | Voor wie Doel |
Lengte gesprek |
September Week 3-4 |
Warm-welkomgesprek met alle ouders. | Groep 3-8: Voor alle ouders/verzorgers. Groep 1-2: Alleen als de leerling bij een nieuwe leerkracht is. Doel: kennismaken met elkaar. Ouders/verzorgers hebben inbreng in het kennismakingsproces tussen leerkracht en het kind. Ouders/verzorgers kunnen vertellen over hoe het kind is, hoe het nu gaat en wat voor het kind belangrijk is. |
10 min. |
November | Oudergesprek zonder portfolio | Groep 1-7: Alle ouders/verzorgers. Leerkracht informeert ouders/verzorgers over hoe het gaat in de groep en deelt een aantal leerresultaten met de ouders/verzorgers. Wat kunnen ouders/verzorgers betekenen? Vanaf groep 5 komen de leerlingen mee naar dit gesprek |
10 min. |
November | Voorlopig adviesgesprek | Voor de ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8. Vlak voor dit gesprek is de brief waarin het voorlopige advies staat uitgedeeld aan de leerlingen. |
15 min. |
Feb – maart | Rapport en oudergesprek | Groep 1-7: alle ouders/verzorgers Leerkracht informeert ouders over hoe het gaat in de groep. Citoscores Toelichting op het rapport, zoals de ouders dit hebben kunnen lezen. Wat kunnen ouders betekenen? Vanaf groep 5 komen de leerlingen mee naar dit gesprek |
10 min. |
Feb – maart | Definitief adviesgesprek | Voor de ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8. Vlak voor dit gesprek is de brief waarin het definitief advies staat uitgedeeld aan de leerlingen. |
15 min. |
Juni | Vooradviesgesprek | Voor de ouders en leerlingen van groep 7. Vlak voor dit gesprek is de brief waarin het vooradvies staat uitgedeeld aan de leerlingen. Tijdens dit gesprek wordt de NIO-uitslag besproken en wordt het vooradvies onderbouwd. |
15 min. |
Juni | Rapport | Geen oudergesprekken Doel: ouders/verzorgers informeren over de laatste vorderingen. |
/ |
Juli | Eindgesprekken | Voor de ouders/verzorgers van de leerlingen, die gedurende het jaar extra zorg hebben gekregen. | 10 min. |
Tussentijdse oudergesprekken | Op aanvraag, zowel vanuit de ouders/verzorgers als vanuit school. | ||
Tussentijdse warmwelkom-gesprekken | Voor ouders/verzorgers en leerlingen die gedurende het schooljaar nieuw bij ons op school zijn gekomen. Na zes weken, nadat het kind bij ons op school is gestart, worden ouders/verzorgers voor dit gesprek uitgenodigd. |
10 min. | |
Intern team | Op uitnodiging vanuit de intern begeleider. Voor het bespreken welke extra aanpak een bepaalde leerling nodig heeft. Hierbij zijn de ouders/verzorgers, de leerkracht, de intern begeleider en de directeur aanwezig. |
30 min. | |
Kennismakings- gesprek | Voor de ouders/verzorgers en leerlingen die bij ons gaan starten in groep 1. Vijf weken voordat het kind vier wordt, belt de leerkracht de ouders/verzorgers op om dit gesprek te plannen. |