Missie & Visie

We hebben drie belangrijke pijlers voor ons onderwijs:
Eigenaar – Samen – Sfeer

 

Eigenaar (autonomie, competentie)

Ik ben verantwoordelijk voor het behalen van de leerdoelen.

Op De Uilenburcht leren we de kinderen de lesstof van de kerndoelen zoals omschreven in SLO. Dit doen we vanuit een rijke leeromgeving. Daarnaast werken we met de kinderen aan hun persoonlijke leerdoelen. De kinderen zijn voor alle doelen medeverantwoordelijk. Dit doen we met klassikaal, thematisch en groepsdoorbroken onderwijs. De kinderen leren door de jaren heen vanuit The Leader in Me om hun leerproces steeds meer zelf aan te sturen. Doordat de kinderen succeservaringen opdoen, voelen ze zich competent.

 

Samen (relatie)

De driehoek ouder/verzorger – kind – leerkracht is ons uitgangspunt. Wij zorgen samen voor een leeromgeving waarin de kinderen het beste uit zichzelf halen.

Op De Uilenburcht vinden we de relatie tussen ouders/verzorgers, kind en leerkracht(en) erg belangrijk. Gedurende het schooljaar werken we aan deze driehoek. Het kind leert zowel op school als thuis, daar doen we samen aan mee.
Hoe we werken aan de driehoek en de leeromgeving, kunt u teruglezen op de pagina “Ouderbetrokkenheid”.
De vaardigheden om met anderen samen te werken en je eigen aandeel daarin, leren de leerlingen onder andere tijdens onze Kanjertraininglessen. De Uilenburcht is een Kanjerschool.

 

Sfeer

Ik mag mezelf zijn en draag bij aan de veilige sfeer op school.

Op De Uilenburcht vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. De regels en afspraken die in school gelden, dragen daaraan bij. Deze gelden voor de kinderen, maar ook voor de leerkrachten en de ouders/verzorgers.
De kinderen leren wie zij zijn en wie zij mogen zijn. Door met elkaar in gesprek te gaan over verschillen, leren we deze van elkaar te respecteren. Bekend maakt bemind. Daarom maken we op school veel gebruik van coöperatieve werkvormen en zorgen we ook voor momenten waarop we groepsdoorbrekend werken.