Zorg en begeleiding

Basiszorg en onderwijs op maat 

Alle leerlingen vallen in eerste instantie in onze basiszorg. In de basiszorg is de aanpak toegespitst op iedere leerling persoonlijk, maar de leerlingen passen wel in onze algemene groepsplannen.  
 
We werken met het Expliciete Directe Instructiemodel. Dit betekent dat we goed weten hoe we de leerstof het beste over kunnen brengen. Differentiatie hoort daarbij. Daarnaast werken we ook met coöperatieve werkvormen en weektaken. Zo kunnen leerlingen steeds meer zelf verantwoordelijk worden voor hun eigen leerproces. 
 

Groepsplannen 

Aan het begin van het schooljaar maken de groepsleerkrachten allereerst een algemeen groepsplan, waarin opgeschreven wordt welke aanpak de diverse leerlingen nodig hebben en de eventuele bijzonderheden van een leerling waarmee rekening gehouden moet worden (gehoorproblemen, bepaald gedrag e.d.). Ook maken we voor de hoofdvakken lezen, spellen, begrijpend lezen en rekenen een groepsplan. 
 
De essentie van een groepsplan is het aanbieden van leerstof op niveau. Een groepsplan geeft een snel en eenvoudig overzicht in het werken op 3 niveaus: 
  • leerlingen die extra aandacht nodig hebben (extra instructie, soms Remedial Teaching in de klas);
  • de grote middengroep van leerlingen, die werkt met de basisstof (vaak aangevuld met extra opgaven); 
  • de leerlingen die werken met de basisstof en extra uitdaging nodig hebben, dus verrijking. 
We werken volgens de uitgangspunten van het Handelingsgericht werken (HGW). We brengen de onderwijsbehoeften in kaart, analyseren de prestaties, zoeken mogelijke oorzaken, kijken naar protectieve factoren (=factoren, die de leerling juist kunnen helpen) en zetten met deze informatie een plan op voor de komende 6 - 10 weken.    
Het doel van dit alles is de verbetering van de prestaties van de hele groep en van iedere leerling individueel. Daarom worden de groepsplannen ook drie tot vier keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld. 
 

Leerlingvolgsysteem 

Bij de kleuters werken we met het leerlingvolgsysteem ‘Kleuter in Beeld’ van Cito.
Groep 3 t/m 8 maakt twee keer per jaar de toetsen van ‘Leerling in Beeld’ van Cito. Dit zijn landelijk genormeerde, niet-methode gebonden toetsen. Wij kunnen op deze manier onze leerlingen gedurende 8 jaar goed volgen. 
 

Ondersteuningsteam 

Ongeveer zes keer per jaar is er op de Uilenburcht een vergadering van het ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam van onze school bestaat uit de volgende personen: 
  • de directeur van de school;
  • de twee intern begeleiders;
  • de groepsleerkracht; 
  • een orthopedagoog;  
  • een vertegenwoordiger van het samenwerkingsverband;
  • onze schoolmaatschappelijkwerkster; 
  • andere specialisten, zoals logopedisten en fysiotherapeuten kunnen ook gevraagd worden; 
  • ouders krijgen een uitnodiging om deel te nemen aan het overleg.   
Het doel van deze bijeenkomsten is dat er vanuit meerdere hoeken gekeken wordt naar leerlingen of dat er wordt gesproken over problemen waar andere expertise nodig is. Op deze manier kunnen we beter hulp bieden aan leerlingen met bepaald gedrag of met bepaalde leerproblemen. 

Wanneer ouders extra zorg voor hun kind willen op grond van eigen onderzoek, dan moet dit buiten school en schooltijd gebeuren. Bij het inschakelen van externe bureaus kan de school verlangen dat er afstemming met de op school verleende zorg plaatsvindt. De school is alleen verantwoordelijk voor de zorg die op school verleend wordt en kan niet worden verplicht tot extra uitgaven, extra tijdsinvestering of inzet van deskundigen buiten het normale zorgaanbod om. 
 

Zorgplan

De aanpak van de zorg en begeleiding van leerlingen op De Uilenburcht staat uitgebreid beschreven in ons zorgplan.