Ouderbetrokkenheid

Op De Uilenburcht vinden we de relatie tussen ouders, kind en leerkracht(en) erg belangrijk. Gedurende het schooljaar werken we aan deze driehoek.
Op deze pagina van de website kunt u lezen wat wij verstaan onder ouderbetrokkenheid, waar wij ons voor inzetten, hoe dit er in de praktijk uitziet en wat wij van de ouders en/of verzorgers verwachten.
 

Wat houdt ouderbetrokkenheid in?

Ouderbetrokkenheid gaat over de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kind. En dat uit het gedrag van de ouders blijkt dat zij zich daar medeverantwoordelijk voor voelen. Dat blijkt uit bijvoorbeeld het helpen van schoolwerk dat thuis gemaakt moet worden, interesse tonen in wat het kind op een dag heeft beleefd en wat het leert, en achter de beslissingen van de leerkracht staan. Voor kinderen is het ontzettend belangrijk dat ouders betrokken zijn bij het onderwijs en uit onderzoek blijkt dat het niet alleen welbevinden maar ook de leerontwikkeling ten goede komt. Amerikaans onderzoek laat zien dat thuis en gezinsfactoren voor 49% verantwoordelijk zijn voor de schoolprestaties op het gebied van lezen en rekenen.
Het leren stopt dus niet op school, het is juist belangrijk om thuis ruimte te maken en te geven om (verder) te leren. Het is dus heel belangrijk om te weten waar een kind mee bezig is op school om daarop aan te sluiten.
 

Wat verwachten wij van de ouders/verzorgers

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen stopt het leerproces van de kinderen niet zodra zij naar huis toe gaan. Hieronder kunt u een aantal punten lezen die wij van ouders verwachten:

  • zorgen dat uw kind op tijd op school is;
  • helpen bij het maken van huiswerk;
  • helpen bij het plannen van het leerwerk voor toetsen (denk aan topografie toetsen vanaf groep 5);
  • interesse tonen in wat het kind maakt, waar het mee bezig is, wat het die dag heeft geleerd, of het nog wat leuks heeft meegemaakt, etc.;
  • de leerkracht op de hoogte houden van zaken die (thuis) spelen bij uw kind;
  • (voor)lezen thuis;
  • voor de ouders/verzorgers van groep 1-2: de logeerbeer gaat mee naar huis. Tijdens deze logeerdagen vragen we u een stukje in het schriftje te schrijven en foto’s te sturen naar de leerkracht;
  • voor de ouders/verzorgers van groep 2: begeleiden van het zoeken van spullen voor de Lettertas;
  • het schoolbrede thema dat op dat moment behandeld wordt thuis samen met uw kind(eren) bespreken. Waar zijn de kinderen zoal mee bezig? Wat hebben zij geleerd? Wat weten ze zelf al rondom dit onderwerp?;
  • aanwezig zijn bij oudergesprekken.

 

De oudergesprekken

Wij starten het schooljaar met de warm-welkomgesprekken. Rond de 3/4e schoolweek worden ouders/verzorgers uitgenodigd om op gesprek te komen zonder het kind.
Tijdens dit gesprek zijn vooral de ouders/verzorgers aan het woord waarbij zij over het kind vertellen aan de voor hen ‘nieuwe’ leerkrachten.
Dat betekent dat ouders/verzorgers een grote rol kunnen spelen in de afstemming op maat van het kind. Het gaat dan niet over het onderwijs zelf, of over de inhoud van het onderwijs. Dat is de expertise van de leerkrachten, maar u kunt vertellen waar we rekening mee kunnen houden en wat er nog meer belangrijk is om te weten. Wat zou u thuis kunnen doen om uw kind te ondersteunen bij het onderwijsproces?
Dit educatief partnerschap ontstaat door het warm-welkomgesprek en heeft bovendien invloed op de resultaten van het kind, de leerling.  
Bij het oudergesprek komen ouders meer zelf aan het woord. Ouders hebben een positieve inbreng, omdat zij hun eigen kind tenslotte het beste kennen.
 
Daarnaast hebben wij op school ook de reguliere (portfolio) gesprekken. Hieronder in het schema kunt u lezen wanneer en hoe vaak u op gesprek wordt uitgenodigd.
 

Maand Soort gesprek Voor wie
Doel
Lengte gesprek
September
Week 3-4
Warm-welkomgesprek met alle ouders. Groep 3-8: Voor alle ouders/verzorgers.
Groep 1-2: Alleen als de leerling bij een nieuwe leerkracht is.
Doel: kennismaken met elkaar.
Ouders/verzorgers hebben inbreng in het kennismakingsproces tussen leerkracht en het kind. Ouders/verzorgers kunnen vertellen over hoe het kind is, hoe het nu gaat en wat voor het kind belangrijk is.
10 min.
November Oudergesprek zonder portfolio Groep 1-7: Alle ouders/verzorgers.
Leerkracht informeert ouders/verzorgers over hoe het gaat in de groep en deelt een aantal leerresultaten met de ouders/verzorgers.
Wat kunnen ouders/verzorgers betekenen?
Vanaf groep 5 komen de leerlingen mee naar dit gesprek
10 min.
November Voorlopig adviesgesprek Voor de ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8.
Vlak voor dit gesprek is de brief waarin het voorlopige advies staat uitgedeeld aan de leerlingen.
15 min.
Feb – maart Rapport en oudergesprek Groep 1-7: alle ouders/verzorgers
Leerkracht informeert ouders over hoe het gaat in de groep.
Citoscores
Toelichting op het rapport, zoals de ouders dit hebben kunnen lezen.
Wat kunnen ouders betekenen?
Vanaf groep 5 komen de leerlingen mee naar dit gesprek
10 min.
Feb – maart Definitief adviesgesprek Voor de ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8.
Vlak voor dit gesprek is de brief waarin het definitief advies staat uitgedeeld aan de leerlingen.
 
15 min.
Juni Vooradviesgesprek Voor de ouders en leerlingen van groep 7.
Vlak voor dit gesprek is de brief waarin het vooradvies staat uitgedeeld aan de leerlingen.
Tijdens dit gesprek wordt de NIO-uitslag besproken en wordt het vooradvies onderbouwd.
15 min.
Juni Rapport Geen oudergesprekken
Doel: ouders/verzorgers informeren over de laatste vorderingen.
/
Juli Eindgesprekken Voor de ouders/verzorgers van de leerlingen, die gedurende het jaar extra zorg hebben gekregen. 10 min.
  Tussentijdse oudergesprekken Op aanvraag, zowel vanuit de ouders/verzorgers als vanuit school.  
  Tussentijdse warmwelkom-gesprekken Voor ouders/verzorgers en leerlingen die gedurende het schooljaar nieuw bij ons op school zijn gekomen.
Na zes weken, nadat het kind bij ons op school is gestart, worden ouders/verzorgers voor dit gesprek uitgenodigd.
10 min.
  Intern team Op uitnodiging vanuit de intern begeleider.
Voor het bespreken welke extra aanpak een bepaalde leerling nodig heeft. Hierbij zijn de ouders/verzorgers, de leerkracht, de intern begeleider en de directeur aanwezig.
30 min.
  Kennismakings- gesprek Voor de ouders/verzorgers en leerlingen die bij ons gaan starten in groep 1.
Vijf weken voordat het kind vier wordt, belt de leerkracht de ouders/verzorgers op om dit gesprek te plannen.
 

 

Wat doen wij op school

  • Elke zes weken ontvangen ouders/verzorgers via Ouderportaal het ‘Nieuws uit de groep’. Hierin staat waar de klas mee bezig is geweest en wat er nog gepland staat.
  • Elk jaar verzorgen we op school een informatieavond. Ouders/verzorgers kunnen zich hiervoor opgeven en de leerkracht(en) geeft informatie over de leerstof van het betreffende leerjaar.
  • Een enkele keer worden de ouders/verzorgers uitgenodigd voor een instuifavond. Tijdens dit moment leiden de kinderen hun ouders/verzorgers rond in de klas en vertellen waar we zoal mee bezig zijn.
  • Wij werken met Ouderportaal. Hierin worden nieuwsberichten vanuit school verstuurd, denk aan: uitnodigingen voor excursies, de nieuwsbrief, etc. De leerkrachten plaatsen foto’s en ouders/verzorgers kunnen contact opnemen met de leerkracht(en) van hun kind.
  • Elk schooljaar worden de ouders/verzorgers minimaal 1x uitgenodigd om naar de afsluiting van een thema te komen kijken en luisteren.
  • Elke vier weken worden de ouders/verzorgers middels de nieuwsbrief uitgenodigd om met de kind(eren) mee naar binnen te gaan. Zo kunnen de ouders/verzorgers zien wat er in de klas wordt geleerd. Dit geeft een aanleiding om dit thuis verder te bespreken.
  • Wij brengen ouders/verzorgers op de hoogte van schoolbrede thema’s die behandeld gaan worden.